آثار و نشانه امامزاده

آثار و نشانه امامزاده در دفینه یابی

آثار و نشانه امامزاده در دفینه یابی

امامزاده چیست و دلایل بوجود آمدن آنها :

امامزاده به فرزند یا نواده یکی از امامان دوازده‌گانه شیعه و نیز مقبرهٔ آنان گفته می‌شود. تعداد بسیاری امامزاده در شهرها و روستاهای ایران و نیز به تعداد کمتری در عراق وجود دارد. امام زادگان در ایران توسط سازمانی به نام سازمان اوقاف و امور خیریه اداره می‌شوند. مورخان شیعه دلایل متعددی را در خصوص علت گسترده مهاجرت فرزندان امام‌های شیعه به ایران ذکر کرده‌اند. مهمترین آن‌ها عبارتند از:

  • امنیت موجود در ایران بعد از سده ۲ هجری قمری، به دلیل دوری مسافت از بغداد و شام
  • محبوبیت در بین مردم ایران به ویژه در مناطق شیعه‌نشین و فضای مناسب برای ترویج و تبلیغ مذهب تشیع و مسائل فقهی و شرعی
  • جذب نیرو برای قیام علویان زیدی
آثار و نشانه امامزاده
آثار و نشانه امامزاده

آثار و نشانه امامزاده در دفینه یابی :

همان طور که می دانید امامزاده ها یکی از اماکنی می باشد که هیچ وقت خالی از دفینه و گنج نمی باشد. دلیل اصلی این اتفاق نیز مردم به خاطر اعتقاداتی که داشتند و زمانی که شخصی نذر می کرد که بیماری اش درمان شود و به خاطر این نذر تعدادی سکه و یا هدایای ارزشمند دیگر را در نظر می گرفت و آن را به امامزاده اهدا می کرد. اما دفینه اصلی که خرج امامزاده بود در زیر کفش کن در متراژ ۷۰ سانتیمتری قرار می گرفت و بعضی از مردم نیز نذر خود را به خادم امامزاده می سپردند و خادم هم آنها را جمع آوری می کرد.

مقداری از این اشیاء جمع آوری شده خرج امامزاده می شده و مابقی آن نیز در جایی دفن می شد. بیشتر اشیاء در زیر یا کنار مقبره دفن می شدند. البته امامزاده های جعلی زیادی در ایران وجود دارند که بسیاری از این امامزاده ها فاقد سند و شجره‌نامه هستند و در صحت تاریخی آن‌ها شبهاتی وارد شده‌است، که از معروفترین آن‌ها می‌توان به بی‌بی شهربانو ، امامزاده قاسم و امام زاده قلقلی اشاره کرد.

مطالب مرتبط :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروش فلزیاب