ساروج چیست

ساروج چیست و چه کاربرد هایی دارد

ساروج چیست و چه کاربرد هایی دارد

[alert style=”warning”]

آدرس فروشگاه فلزیاب : شیراز ، پل معالی آباد ، انتهای دینکان ، کوچه ۲۱ شهید دینکانی

تلفن تماس : 09120043750

[/alert]

ساروج چیست :

ساروج ترکیبی از خاک رس و آهک می باشد که برای اولین بار توسط معماران ایرانی ابداع شده است. برای ساختن آن ابتدا خاک رس و آهک را به نسبت شش و چهار مخلوط می‌کنند و گلی سفت می‌سازند و دو روز آن را ورز می‌دهند. بعد، قسمتی از خاکستر کوره‌های حمام را با مقداری مواد الیافی لوئی (گیاه)(تخم و پرزهای نوعی نی است) به آن اضافه می‌کنند و مخلوط تازه را با چوبهایی به قطر ده سانتیمتر می‌کوبند تا به خوبی باهم عجین شوند.

ساروج چیست
ساروج چیست

کاربرد و اهمیت ساروج :

از ساروج در ساختن حوض ، پل ، آب انبار ، برکه ، سد و … استفاده می شود. در دوران های قدیم و باستانی ساروج از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. حتی در بعضی از کشور های اطراف خلیج فارس نیز از ساروج استفاده می شده است. قدمت استفاده از ساروج دقیقا مشخص نمی باشد ولی نشانه های آن در سازه های 700 ساله ایران دیده می شود.

انواع روش ساخت ساروج :

ساروج به دو روش سرد و گرم ساخته می شود که به در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

  • روش گرم :

در روش گرم، کلوخه‌های سنگ آهک رس‌دار را می‌کوبیدند تا نرم شود سپس، خاک به دست آمده را با کاه و پهن و آب مخلوط می‌کردند. پس از آن، گل به دست آمده را روی زمین با ضخامت ۱۰ سانتی‌متر پهن کرده و بعد از خشک شدن، قطعه‌های خشک شده را می‌پختند. نهایت، هنگامی‌که قطعه‌ها پخته شد آن‌ها را آسیاب می‌کردند. محصول به دست آمده رنگ لیمویی یا قهوهای روشن داشت که ساروج گرم نامیده می‌شد.

  • روش سرد :

ساروج از مخلوط‌کردن آهک شکفته، خاکستر، ماسه بادی، خاک رس و لوئی یا مغز نی ساخته می‌شد. بنابر موارد کاربرد مختلف، ممکن بود افزودنی‌های دیگری همچون موی بز یا گوساله یا انسان، سفیده تخم‌مرغ، چربی گوساله و… به آن ترکیب افزوده شود.

مقالات مرتبط :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروش فلزیاب