قبر های قدیمی ایران

قبر های قدیمی ایران

قبر های قدیمی ایران در کجا هستند

امروزه در فضاهای مجازی مباحث و اخبار زیادی در مورد وجود گنجینه و دفینه های ارزشمند در قبر های قدیمی ایران وجود دارد. بنابراین لازم دانستیم تا در این مورد مطلبی را برای شما علاقه مندان به گنج بابی و فلزیابی که به دنبال کشف گنج هستید به اشتراک بگذاریم. اما قبل از اینکه بخواهیم در مورد این قبر ها صحبت کنیم ، اجاره دهید تا اول در مورد اصطلاحات گنج و گنج یابی صحبت کنیم.

قبر های قدیمی ایران
قبر های قدیمی ایران

گنج چیست ؟

به جمعی از اشیاء گران بها اصطلاحا گنج گفته می شود. البته گنج به آن دسته از اشیاء که دارای قدمت تاریخی و باستانی هستند که در دوران قدیم دفن یا گم شده باشند می گویند. امروزه کاوشگران برای کشف این گنجینه ها از راه های مختلفی استفاده می کنند تا به نتیجه برسند که شاید بهترین روش برای پیدا کردن آن ها استفاده از فلزیاب و گنج یاب می باشد. در طول دوران گذشته گنج های بزرگی مانند گنج کوئردیل ، گنج هاکسن ، گنج استافوردشایر ، گنج سرودا ، گنج پاناگیوریشته و گنج باختر افغانستان پیدا شده اند که هرکدام دارای ارزش بسیار زیادی هستند.

گنج یابی :

گنج یابی و طلایابی خود دارای اصول و قوانین زیادی می باشد و همچنین از طریق و راه های زیادی می توان به این مهم دست یافت. البته گنج یابی از دیدگاه هر فردی دارای اهداف و زمینه های متفاوتی می باشد که این اهداف می تواند در نحوه گنج یابی نیز تاثیر متفاوتی داشته باشد. زیرا هر فردی با هدف خاصی به دنبال گنج می گردد، که تنها نقطه مشترک دربین این افراد پیدا کردن شیء یا اشیاء گرانبها می باشد. اما برای اینکه بخواهید به گنجینه های ارزشمند دست پیدا کنید مستلزم داشتن اطلاعات کامل و ابزار هایی مناسب مانند دستگاه فلزیاب می باشد. مسئله مهم در گنج یابی کاوش در منطقه است که دارای ارزش و قدمت زیادی باشد یا به اصطلاح دارای دفینه و گنج باشد که در ادامه در مورد یکی از این مناطق صحبت خواهیم کرد.

قبر یا گورستان :

گورستان، قبرستان، مزارستان یا آرامستان محل دفن اجساد انسان است. در برخی کشورها (همانند بخشی از کشور هندوستان) مردگان را می‌سوزانند ولی در اکثر نقاط جهان آنها را به خاک می‌سپارند با این تفاوت که مسیحیان در تابوت و مسلمانان بدون تابوت مردگان را در خاک گورستان دفن می‌کنند که این قبر ها دارای تفاوت های زیادی می باشد.

شیوه تدفین اموات در هر منطقه و نزد هر قومی از ویژگیهای خاصی برخوردار است و از آنجا که شیوه تدفین برخاسته از تفکرات، عقاید و فرهنگ جامعه است، بنابراین با بررسی این شیوهها میتوان به شناسایی و بازسازی فرهنگ جوامع باستان پرداخت. با توجه به همبن مسئله در گذشته همراه مرده اشیاء مانند سفال ، ظروف و اشیاء طلا ، سنجاق و سوزن مو یا لباس ، گردنبند ، تاج ، گردونه خورشید ، مجسمه های گاو نر ، خنجر  و … دفن می کردند. در ادامه به معرفی چند تا از قبر های قدیمی می پردازین که خالی از گنجینه نمی باشند.

قبر های قدیمی ایران :

  • قبرستان تیس یا جن‌ها
  • گورستان باغلق
  • گورستان سفید چاه
  • قبرستان دارالسلام شیراز
  • قبرستان موبدان زرتشتی(هفتاد ملا)
  • قبرستان شهر یری
  • قبرستان خالد نبی

قبرستان جن ها :

این قبرستان در استان سیستان و بلوچستان ، شهر چابهار روستای باستانی تیس قرار دارد و یکی از ترسناکترین گورستان های کشور می باشد. مردم این منطقه براین باورند که این قبرستان محل دفن اجنه ها می باشد. زیرا مردم اعتقاد دارند که هنگام غروب از این قبرستان صداهای خاصی شنیده می شود و این دلیلی بر ترس مردم محله شده و باعث شده که در شب کسی نزدیک این قبرستان نشود.  این گورستان پر از سنگ های بزرگ و عجیب است که همین موضوع باعث شده محلی ها بگویند این قبرستان جای دفن انسان نمی باشد. ساختار و نحوه قرارگیری قبر های کمی عجیب به نظر می رسد و تاکنون هم کسی به راز پنهان آن ها پی نبرده است.

قبرستان جن ها
قبرستان جن ها

گورستان باغلق :

این گورستان در روستای باغلق استان خراسان قرار گرفته و یکی از قدیمی ترین قبرستان های استان خراسان می باشد. این گورستان را می توان از سایر گورستان های کشور متفاوت دانست زیرا در آن از چوبهای عمودی برای ثبت اطلاعات فرد دفن شده استفاده می شود. البته این به فرهنگ و رسومات مردم این منطقه بر می گردد و اطلاعات درستی در مورد اینکه چرا از چوب های عمودی استفاده شده وجود ندارد. امروزه این قبرستان به دلیل قرار گیری در طبیعت سرسبز به یکی از مناطق گردشگری تبدیل شده است.

قبر های قدیمی-گورستان باغلق
قبر های قدیمی-گورستان باغلق

گورستان سفید چاه:

میخواهیم در مورد قبرستانی صحبت کنیم که به عنوان اولین قبرستان مسلمانان در ایران نام گرفته و به دوران تیموری برمی گردد یعنی دارای قدمتی ۱۲۰۰ ساله می باشد. این گورستان در شهرستان بهشهر، بخش یانه سر، روستای سفید چاه قرار دارد. در بین مردم این منطقه رسم بوده که سنگ قبر مرده را به براساس شغل آن ها می ساختند. گورستان سفید چاه به گورستان سپید نیز شهرت دارد.

قبر های قدیمی ایران-گورستان سپید
قبر های قدیمی ایران-گورستان سپید

اعتقاد جالبی که مردم این روستا دارند این است که خاک سفید این گورستان از پوسیده شدن اجساد جلوگیری می کند و افرادی که در قبرستان دفن می شوند گناهان آن ها بخشیدهد می شود. همین موضوع باعث شده است تا آبادی های اطراف این روستا نیز مردگان خود را برای دفن به این گورستان می آورند. در این قبرستان علاوه بر افراد عادی مقبره سه تن از نوادگان امام موسی بن جعفر(ع) وجود دارد و صندوقچه ای چوبی در این مقبره وجود دارد که توسط مردم این روستا محافظت می شود.

قبرستان دارالسلام شیراز :

قبرستان دارالسلام به عنوان سومین قبرستان جهان اسلام می باشد. براساس شواهد مدارک کارشناسان بر این باورند که قدمت این قبرستان به پیش از اسلام بر می گردد و خیلی از علما ، اندیشمندان و عارفان دوره های مختلف تاریخ در این گورستان آرام گرفته اند و  قدیمی ترین قبری که در دارالسلم شیراز قرار گرفته به سال 24 هجری در زمان حیات پیامبراکرم(ص) باز می‌گردد. گورستان دارالسلام به وادی‌السلام نیز شهرت دارد. در ساخت سنگ قبرها از نمادهای گوناگونی استفاده شده است که 4 نماد آن بیشتر از سایر نمادها در این گورستان مشاهده شده است. این نماد ها شامل : قاب عمودی یا افقی به شکل محراب ، نماد درخت سرو ، تصویر یک پرنده که در بلندترین نقطه سرو قرار دارد و تصویری از مشاغل گوناگون می باشد.

قبر های قدیمی ایران-قبرستان دارالسلام
قبر های قدیمی ایران-قبرستان دارالسلام

قبرستان موبدان زرتشتی:

قبرستان هفتاد ملا جزء یکی از آثار ملی کشور ایران است که در استان سیستان و بلوچستان ، شهرستان زاهدان ، بخش میرجاوه، دهستان تمین قرار گرفته است. قدمت این گورستان به 800 سال بر می گردد و اکنون به عنوان یکی از جاذه های توریستی استان سیستان بشمار می رود. در ساخت قبر های این گورستان از سبک معماری مقبره کورش الهام گرفته‌اند. درمورد این قبرستان دو روایت وجود دارد که باعث ساخت آن در این ناحیه از کوه شده است. اول اینکه که بعد از رواج دین اسلام در منطقه مودان زرتشتی به این نطقه پناه اوردند و بعد از مرگ نیز در این مکان دفن شدند. دوم بخاطر اینکه این منطقه در مسیر ظغیان رودخانه قرار داشته ، گورستان را در بالای کوه ساخنه اند.

قبرستان هفتاد ملا
قبرستان هفتاد ملا

قبرستان شهر یری :

یکی از عجیب ترین گورستان های که می توانید پیدا کنید همین قبرستان شهر یری می باشد. منطقه‌ی باستانی معروف به شهر یری، در شمال غربی روستای پیرازمیان و در ۳۱ کیلومتری شرق مشگین شهر قرار دارد. باستان شناسان قدمت این منطقه رو مربوط به 9000 سال پیش می دانند. این قبرستان تقریبا دارای 450 گور می باشد که از سنگ قبر های ایستاده استفاده کرده اند و بر روی این سنگ ها  اشکال مختلفی حکاکی شده است. اکثر این گور ها توسط باستان شناسان مورد برررسی قرار گرفته و اشیاء با ارزشی در آن ها پیدا شده و  هم اکنون در موزه باستان‌شناسی خلخال نگهداری می شود.

قبرستان شهر یری
قبرستان شهر یری

قبرستان خالد نبی:

به بخش پایانی معرفی قبرهای قدیمی ایران رسیده ایم. قبرستان و آرامگاه خالد نبی در یک منطقه کوهستانی در استان گلستان و شهرستان گنبد قرار دارد. این آرامگاه یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان گنبد است که سالانه تعداد زیادی گردشگران خارجی و ایرانی را به خود می بند. این قبرستان دارای سنگ قبرهای منحصر به فرد و خاص می باشد. متاسفانه این آرامگاه که یکی از آثار ملی کشور می باشد با بی توجهی مسئولین مربوطه در حال تخریب می باشد.

قبر های قدیمی ایران-خالد نبی
قبر های قدیمی ایران-خالد نبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروش فلزیاب