کویل گنج یاب

کویل گنج یاب و نحوه کار کویل

کویل گنج یاب و نحوه کار کویل

در مطالب های گذشته در مورد انواع دستگاه گنج یاب صحبت کردیم و بهترین گنج یاب های ایران را معرفی کردیم ، اما در این مقاله می خواهیم در مورد کویل گنج یاب ها صبحت کنیم. همان طور که میدانید یک دستگاه گنج یاب از بخش های مختلفی تشکیل شده است و هر در تعامل با هم وظیفه ی خود را انجام می دهد. یکی از این اجزاء کویل یا لوپ می باشد. کویل یک صفحه دایره ای است که وظیفه کشف یا حس فلزات زیر زمین را برعهده دارد. لوپ یکی از حساس ترین و مهم ترین بخش یک دستگاه فلزیاب به حساب می آید. کویل ها دارای انواع مختلف یا سایز های متفاوت می باشد که تاثیر مستقیم بر عمق کاوش دستگاه می گذارد. 

کویل گنج یاب
کویل گنج یاب

نحوه کار کویل گنج یاب چگونه است :

همان طور که گفتیم ساختار و پیکربندی هر نوع کویلی متفاوت می باشد ولی به صورت کلی دارای نحوه کار مشابهی هستند. کویل ها به طور معمول دارای دو سیم پیچ هستند که یکی سیم پیچ فرستنده و دیگری گیرنده می باشد. سیم پیچ فرستنده وظیفه ارسال سیگنال به سمت زمین را دارد و دیگری هم پالس های برگشتی از زمین را دریافت می کند. نحوه کار بدین صورت است که سیم پیچ فرستنده یک میدان مغناطیسی در اطراف خود ایجاد می کند و هنگامی که کویل را بر روی زمین در حال کاوش می باشد اگر جسمی در این میدان قرار گیرد با پالس های ارسالی برخورد می کند و یک تغییر در میدان مغناطیسی رخ میدهد و سیم پیچ گیرنده این اعوجاج  را دریافت کرده و جعبه کنترل می فرستد.

پیکربندی و اندازه کویل ها :

کویل ها در سایزبندی دارای سه سطح هستند ، کویل هایی که دارای اندازه کمتر از 6 اینچ هستند ، کویل کوچک و آن هایی که بین 6 الی 11 اینچ قرار می گیرند ، کویل متوسط و بیشتر از 11 اینچ را را کویل بزرگ گویند. هر چقدر اندازه یک کویل بزرگ باشد عمق بیشتری را کاوش می کند و اما از حساسیت آن کم می شود و ذرات کوچک را پیدا نمی کند و بالعکس هر چه کویل کوچک باید دقت و حسایت آن بیشتر می شود اما عمق قابل دسترسی کمی دارد. اما از نظر پیکربندی و تکنولوژی ساخت به شکل های زیر هستند:

  • متحدالمرکز ( Concentric )
  • تکی ( Mono )
  • تصویری ( Imaging )
  • پیکربندی Double-D
  • دو جعبه ای ( ۲Box )

خرید کویل فلزیاب :

کویل فلزیاب به نوعی چشم شما در زیر زمین می باشد بنابراین دقت کنید که چه نوع کویلی و از کجا خریداری می کنید. کویل ها می توانند بر روی دقت ، حساسیت و عمق کاوش دستگاه شما تاثیر زیادی بگذارد ، پس به نکاتی که در ادامه می گوییم به دقت توجه کنید. انتخاب بین انواع کویل فلزیاب باید با توجه به محیط کاووش و شرایط زمین و ابعاد و جنس هدف انجام شود و نکته ای که همواره باید مد نظر داشت سازگاری کویل با دستگاه فلزیاب است. قبل از خرید کویل به موارد زیر توجه کنید:

  • حتما کویل اصلی و شرکتی خریداری کنید و به هیچ وجه کویل دست ساز نخرید.
  • اگر به دنبال نقطه زنی هستید از کویل های با پیکربندی متحدالمرکز و با سایز کوچک استفاده کنید.
  • قبل از خرید کویل آن را با دستگاه خود تست کنید و مطمئن شوید سازگاری دارند.
  • اگر میخواهید عمق بیشتری را کاوش کنید حتما از کویل های دو جعبه ای ( ۲Box ) استفاده کنید.
  • اگر دقت ، حسایت و عدم تداخل هنگام کاوش برایتان اهمیت دارید می توانید از کویل های با پیکربندی Double-D استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروش فلزیاب